Saturday, November 29, 2008

Suoknuutin koulutus


Tänään päästiin Lägin järjestämään Suoknuutin koulutukseen. Taas oli tiedossa pyöritystä jos mihinkin suuntaan. Ekalla kierroksella päästiin putkelle 20 asti ennenkuin tuli virhe (Viljo sujahti siinä väärään päähän). Aika hyvin siis! Toki hiottavaa löytyi ennen sitäkin, joten ensin hiottiin layerointia hypyltä 2 hypylle 3 niin että oma linjani osoitti suoraan kolmoselle, eikä kiertänyt välissä olevan hypyn kautta. Sitten hiottiin hypyn 6 takaakiertoa pienemmäksi, ja samaa hypyllä 8 (tähän kokeiltiin sekä sylivekkiä? että nenästävetoa hypyn takaa. Molemmat toimivat yllättävän hyvin.

Seuraavaksi hiottiin hypyn 14 edessä poispäinkäännöstä (muistisääntö itselle; poispäinkäännös: koiralla ja ohjaajalla nenät samaan suuntaan, sylikäännös: koiralla ja ohjaajalla nenät vastakkain), ja kun annoin koiralle tarpeeksi tilaa tehdä este, takaaleikkaus hypylle 15:kin meni hyvin.

Seuraavaksi piti heittää koira putkeen ja juosta tekemään persjättö hyppyjen 18 ja 19 väliin. Tämä tuotti hieman hankaluuksia kun tuntui ettei ehdi katsomaan koiraa ja juoksemaan ja näyttämään vielä kädelläkin samaan aikaan. Mutta tämäkin saatiin kuntoon.

Vielä viimeiseksi hiottiin hyppyjen 24-26 kuviota niin että olin ajoissa etenemässä pois koiran linjalta jolloin tuntui ettei siinä edes tullut kiire.

Viljo jaksoi yllättävän hyvin koko puolen tunnin treenin, noin puolessa välissä vaihdoin namit astetta parempiin (kanalihapulliin), jolloin saatiin taas hieman lisää puhtia. Ohjaaja meinasi tosin väsyä, ja mitä pitemmälle rataa mentiin, sen enemmän se näkyi ohjauksessa (ohjauksen terävyys ja tarkkuus häviää).

Ylin syke oli tällä kertaa 187 (että kyllä siellä töitä tehtiin ;D), loput lukemat voi käydä katsomassa täältä.

Plussat:
+ Viljo jaksoi pitkän treenin
+ Lelun tunkeminen treenitakin alle ja pois tuntui luontevammalta
+ Ohjaajan vire ja tarkkuus alussa hyvä.
+ Viljon ratavarmuus näkyy, se etenee kivasti loogisesti seuraavalle esteelle.
+ Saatiin kehuja leikittämisen ja koiran vireen ja motivaation kehittymisestä.

Kehitettävää:
- Ohjaajan ratakestävyys, ohjauksen säilyminen loppuun asti pitkällä radalla
- Poispäinkäännökset, persjätöt (muualla kuin putkella) ja sylivekit tuntuivat vielä oudoilta

No comments: